طب فشاریAcupressure

طب فشاری،ماساژ هدفمند نقاط طب سوزنی است که در بیماری های خفیف و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.از زمان چین باستان روش طب فشاری یا خود درمانی برای بیماران متداول بوده و امروزه در چین و کشورهای وابسته به طب سنتی چین بین مردم در درمان شخصی نقش بسیار بزرگی بازی می کند.در ژاپن طب فشاری بنامShiatsuنامیده می شود.

اندیکاسیون مهم و اصلی طب فشاری:
اختلالات دردناک از قبیل سردرد-دندان درد-اسپوندیلیت گردنی-درد شانه و کمرو بسیاری بیماری های سایکوسوماتیک-بهم خوردگی شبانه-حالات عصبی-تهوع-استفراغ-دریا زدگی-یبوست-مشکلات قاعدگی در حالت حاد و دردناک با ماساژ ملایم با سر انگشت در نقاط مربوطه درمان پذیر می باشد.ماساژتوسط نوک انگشت اشاره و شست به صورت دایره ای یا جلو وعقب انجام می گیرد.

در بیماری های مزمن ماساژ و فشارهای شدیدی به محل داده می شود و نوک انگشت دست باید از آن نقطه خارج نشده و به طور دایره ای و یا جلوعقب فشار وارد بکند.در این موارد فشار جلو و عقب باید در امتداد کانال انرژی مربوطه حرکت کرده و نقاط روی عضلات باید با فشار بیشتر و نقاط واقع در ناحیه صورت و محل خروج اعصاب باید با احتیاط و با احساس ماساژ داده شود.

در شروع درمان هنگامی که نقاط روی اعصاب و اطراف اعضای حسی یا ناحیه جلو گردن قرار دارند،فشار ماساژ کمتر بوده ومدت زمان انجام اکوپرشور در نقاط موضعی 5/0تا1دقیقه در نقاط دیستال1تا2دقیقه تعیین شده است.طب فشاری به عنوان درمان تکمیلی در فواصل وقفه های بین درمانی طب سوزنی نیز بسیار موثر می باشد.برای خود درمانی با طب فشاری باید قبل از مبادرت به درمان،تشخیص قطعی بیماری با نظر پزشک معلوم شود.