سوزن زدن در محدوده دست

نقاط طب سوزنی در کف و پشت دست اختصاصی بوده و هر کدام روی یک ارگان موثر می باشند.این نقاط برعکس طب سوزنی جمجمه روی کانالهای اصلی14گانه واقع نشده و برای خود به تنهایی مکان آناتومیک و اسم گذاری مخصوص دارند.

طب سوزنی دست در اغلب موارد مثل طب سوزنی گوش در درمان های طب سوزنی عمومی بدن ازچند نقطه آن برای تسریع و تسهیل درمان بیماری ها استفاده می نمایند.به علت فراوانی اعصاب حسی و حرکتی در نقاط مختلف دست،سوزن زدن بسیار دردناک بوده و ندرتا مورد استفاده قرار می گیرد.

از34نقطه دست18نقطه در پشت دست و 16 نقطه در ناحیه کف دست(Palmas)قرار دارند.در مواقع ضروری می شود سوزنهای نقاط پشت دست را با الکترواستیمولاسیون تحریک کرد.عمق سوزن ها2تا10میلیمتر بوده و بقیه قوانین از شرایط طب سوزنی بدن پیروی می کند.

در اینجا فقط به علت تاثیر بسیار مهمی که نقطه شماره1طب سوزنی دست روی کمردرد و سیاتیک و در مواقع حاد بیماری دارد و اغلب استفاده می شود محل منطقه ای آن را توضیح می دهیم.

مکان:
نقاط شماره1طب سوزنی دست در پشت دست قرار داشته و از دو نقطه تشکیل شده است.
a1:در انتهای استخوان های متاکارپ بین انگشت کوچک و انگشت حلقه
b1:در انتهای استخوان های متاکارپ بین انگشت اشاره و انگشت وسطی

این دو نقطه با همدیگر طب سوزنی شده و به شدت استیموله می شوند.از آنجایی که طب سوزنی گوش،دست وجمجمه که جزو موارد اساسی درمانهای طب سنتی و طب سوزنی می باشند ولی به علت نبودن امکانات وسیع ،همانند طب سوزنی اعضای دیگر، اجبارا در این قسمت به طور خلاصه توضیح داده شده است.

امید است در آینده نزدیک بتوانم با انتخاب مجموعه های جدید و با محتوا از این سه رشته طب سنتی را با ترجمه کامل تقدیم همکاران و علاقه مندان نمایم.